Undervisning

Undervisning med Adobe Connect

Undervisning i et større lokale, samtidig med undervisning via nettet, er ofte det mest udfordrende scenarie at understøtte. Det gælder især, hvis alle skal deltage med god lyd. Her kan du se et bud på, hvordan scenariet kan etableres. 

Undervisningslokalet:

  • 1. Trådløs internet til alle deltagere
  • 2. Strøm ved alle bordene
  • 3. En bordmikrofon (per to deltagere), der skal aktiveres med en finger, og automatisk slukker, når man løfter fingeren
  • Alternativ: Underviser gentager spørgmål og kommentarer fra salen
  • 4. Underviser benytter trådløs clip-on-mikrofon, f.eks. microport
  • 5. Central lydmixer håndterer alle bordmikrofoner, trådløse mikrofoner, samt lyden fra de virtuelle deltagere
  • Alternativ: Underviser gentager spørgmål og kommentarer fra salen, hvorved kun én mikrofon på underviseren er nødvendig
  • 6. Lyd fra de vituelle deltagere sendes ud over højttalere
  • 7. Lyd fra auditoriet sendes også direkte ud over højttalerne
  • 8. Lyd fra auditoriet, minus lyd fra de virtuelle deltagere i Connect (mix minus), sendes ud til de virtuelle deltagere via Connect
  • Note: Primært en problematik ved anvendelse af central lydmixer, der håndterer både lyden fra de virtuelle deltagere og lyden fra auditoriet
  • 9. Lydtekniker bør monitorere lyden i Connect og i salen, og have adgang til at justere lyden i Connect og i salen
  • 10. Underviser har en stor interaktiv tavle, der kan skrives på som på en almindelig tavle
  • 11. Underviser har stor referenceskærm, hvor Adobe Connect bliver vist.
    Referenceskærm giver mulighed for særlig visning i Connect via Meeting > Prepare mode.
    Her kan man f.eks. vise video i stor rude.
  • - [ ] a. Log ind med anden bruger,  og gør denne bruger til Host
  • - [ ] b. Aktivér Meeting > Prepare Mode
  • - [ ] c. Gå til anden layout og tilpas Pod-ruderne efter ønske, uafhængig af visning for alle andre deltagere
  • - [ ] Alternativ: Underviser kan benytte kun én interaktiv tavle med Connect åben, hvor virtuelle deltagere også vises
     
  • 12. Den primære visuelle reference for deltagere er deres egen medbragte laptop / tablet, hvor møderum er åbnet
  • 13. Det er vigtigt at instruere alle deltagere i auditoriet i at slukke for deres lyd på laptop, tablet m.m., hvis de er logget ind i det virtuelle møderum i Connect
  • 14. Kamera viser underviseren (f.eks. m. et PTZ-kamera), og deltagerne kan slå kamera til på egen computer, når de taler
  • 15. Alle deltagere kan følge chat, og skrive i chatten
  • 16. Moderator håndterer chat

Virtuelle deltagere:

  • Benytter headset med deres computer eller tablet etc.
  • Benytter indbygget eller ekstern webkamera
  • Kan benytte tablets til interaktion med tavler i Connect (f.eks. via en iPad eller lignende)
  • Alle deltagerne kan følge chat, og skrive i chatten
  • Moderator håndterer chat
Revideret 17/12/15

Relaterede nyheder

Relateret indhold