Sådan bruger du Zoom til dine videomøder

Af Nicolai Devantier , 17/03/20
På grund af Corona-krisen er der opstået et stort behov for videomøder. Her kan du læse, hvordan du kommer i gang med Zoom.

DeiC udbyder videomødetjenesten Zoom, som er et oplagt valg, når der skal afholdes møder på distancen.

Her får du en oversigt over og guide til, hvordan du kan anvende tjenesten. 

Oprettelse og opstart

Nedenstående eksempler tager udgangspunkt i evalueringsinstans ved DeiC og landingssiden hertil: deic.zoom.us

Udskift URL til DeiCs landingsside med URL til landingssiden for din hjemmeorganisation: 

A. Opret møderum og administrer konto via WAYF:

1. Opret konto og dit personlige møderum ved at tilgå deic.zoom.us/signin (WAYF/SSO)

2. Vælg hjemmeorganisation og benyt login-detaljer fra hjemmeorganisation

3. Installér Zoom, hvis ikke allerede installeret på maskine

4. Efterfølgende åbner administrationbrugerflade

5. Vælg My Profile > Personal Meeting ID > Edit > vælg Use Personal Meeting ID for instant meetings

6. Vælg Meetings > Personal Meeting Room > Edit this meeting / Copy Invitation / send invitation via email / Start Meeting

7. For oprettelse af nyt møderum vælg: My Meetings > Upcoming Meetings > Schedule a new Meeting > evt. vælg Recurring Meeting > Recurrence: No fixed time

Alternativt, opret, håndter og åbn dine møder via Zoom-klientsoftware på din maskine

B. Åbn "her-og-nu-møde" via WAYF/SSO: 

1. Tilgå https://deic.zoom.us/start/videomeeting (WAYF/SSO)

2. Vælg hjemmeorganisation og benyt login-detaljer fra hjemmeorganisation

3. Installér Zoom, hvis ikke allerede installeret på maskine

4. Efterfølgende åbner møderummet automatisk

5. Send invitationer ud via menupunktet "Invite"

Alternativt, opret, håndter og åbn dine møder via Zoom-klientsoftware på din maskine

C. Tilgå andres møderum:

1. Tilgå deic.zoom.us/join

2. Angiv møderum-ID (indhentet fra mødeleder) > klik Join

D. Del din skærm i andres møderum: 

1. Tilgå deic.zoom.us/share

2. Angiv møderum-ID (indhentet fra mødeleder) > klik Share

E. Opret konto og møderum uden WAYF/SSO:

1. Bestil konto hos DeiC via videokonf@deic.dk

2. Log på via zoom.us/signin

3. Vælg My Profile > Personal Meeting ID > Edit > vælg Use Personal Meeting ID for instant meetings

4. Vælg Meetings > Personal Meeting Room > Edit this meeting / Copy Invitation / send invitation via email / Start Meeting

5. For oprettelse af nyt møderum vælg: My Meetings > Upcoming Meetings > Schedule a new Meeting > evt. vælg Recurring Meeting > Recurrence: No fixed time

6. Efterfølgende, start møde via zoom.us/start/videomeeting

Alternativt, opret, håndter og åbn dine møder via Zoom-klientsoftware på din maskine

Yderligere vejledning:

Læs også:

Relaterede nyheder

Relateret indhold