eLearning-kursus om vigtigheden af god forskningsdatahåndtering (RDM)

Inden for rammerne af Dansk National Forum for Data Management har de danske universiteter udviklet eLearning-kurset “Research Data Management”.
 

Kursets indhold

Kurset er opdelt i tre uafhængige moduler. Hvert modul består af en 20 min videooptagelse (inklusive animationer og interviews), der kan tages i kursusdeltagerens eget tempo og kan komplementeres med træning ansigt til ansigt. Målgruppen for kurset er ph.d.-studerende, forskere og forskningsstøttepersonale, der gerne vil have en introduktion til de generelle koncepter og udtryk, der bruges i forskningsdatahåndtering. Andre er dog også velkomne til at tage kurset, det er åbent for alle.

Modul 1: Introduktionn

Læringsmål: - I slutningen af dette afsnit kan kursusdeltageren…

  • forstå vigtigheden af at styre forskningsdata
  • forstå hvordan de vigtigste aktører inden for research data management (RDM) kan påvirke forskningen
  • identificere forskellige typer forskningsdata inden for forskellige discipliner
  • forstå, hvad RDM indebærer, når man ser på Research Data Lifecycle

Modul 2: FAIR principper

Læringsmål:I slutningen af dette afsnit kan kursusdeltageren …

  • identificere nøgleelementer, der hjælper med at gøre forskningsdata søgbare, tilgængelige, interoperable og genanvendelige
  • forstå, hvordan disse nøgleelementer anvendes i forskellige forskningsdiscipliner og forskellige forskningsarbejdsgange
  • skelne mellem FAIR-data og åbne data

Modul 3: Data management Plans

Læringsmål:I slutningen af dette afsnit kan kursusdeltageren …

  • forstå merværdien ved at lave datastyringsplaner i forskningsprojekter
  • identificere udfordringer i projekter i relation til forskningsdatahåndtering
  • identificere interessenter, der kræver en DMP, og ved, hvordan man begynder at lave en DMP, herunder hvilke emner der skal dækkes

 

Tag kurset

 

Modul 1: Introduktion Modul 2: FAIR principper Modul 3: Data Management Plans
 
 
 

Reference: Vlachos, E., Larsen, A.V., Zurcher, S., Hansen, A.F. (2019). ‘Introduction’. In: Holmstrand, K.F., den Boer, S.P.A., Vlachos, E., Martínez-Lavanchy, P.M., Hansen, K.K. (Eds.),  Research Data Management (eLearning course). doi: 10.11581/dtu:00000048

Reference: Martínez-Lavanchy, P.M., Hüser, F.J., Buss, M.C.H., Andersen, J.J., Begtrup, J.W. (2019). ‘FAIR Principles’. In: Holmstrand, K.F., den Boer, S.P.A., Vlachos, E., Martínez-Lavanchy, P.M., Hansen, K.K. (Eds.), Research Data Management (eLearning course). doi: 10.11581/dtu:00000049

Reference: den Boer, S.P.A., Buss, M.C.H, Hüser, F.J., Smed, U. (2019). ’Data Management Plans’. In: Holmstrand, K.F., den Boer, S.P.A., Vlachos, E., Martínez-Lavanchy, P.M., Hansen, K.K. (Eds.), Research Data Management (eLearning course). doi: 10.11581/dtu:00000050

To cite the full course:
Holmstrand, K.F., den Boer, S.P.A., Vlachos, E., Martínez-Lavanchy, P.M., Hansen, K.K. (Eds.) (2019). Research Data Management (eLearning course). doi: 10.11581/dtu:00000047

This eLearning course in Research Data Management is brought to you by the Danish National Forum for Data Management, and is funded by Denmark’s Electronic Research Library (DEFF) and the Danish eInfrastructure Cooperation (DeiC).

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

Related material & further reading

 

Guidelines on research data management, including on FAIR

FAIR Principles

Data Management Plans

Data Repositories

Research Data Management resource websites

 

Promotion and LMS integration

 

All institutions are invited to download the modules and integrate these in their local LMS (Learning Management Systems).

Please find guidelines and the file packet to do this here.

Promotion at your local institution is key. Please find inspiration on how to create awareness and disseminate the RDM training.

Revideret 22/09/20