Adobe Connect

Undervisere, studerende, forskere mm. kan anvende Adobe Connect til online møder, samarbejde og undervisning. Du behøver bare en laptop og et headset.
Foto: Torben B. Sørensen.

Hvad er Adobe Connect?

Online undervisning og konference til uddannelsessektoren: Adobe Connect er unik mht. at understøtter online undervisning og konference i en udvidet arbejdsgang både før, under og efter mødesessioner. F.eks. kan man forberede materialer som præsentationer, videoer og prøver til gennemgang i møderummet før et møde, og efter mødet fortsætte chat-diskussioner, prøver og opgaveafleveringer i samme møderum. Adobe Connect er hostet ved DeiC, og videooptagelse til servere ved DeiC er muligt direkte under systemet. Adgang til møderum og optagelser er muligt via Integration med egne systemer som f.eks. Learning Management-systemer (LMS).

 

Hvornår bruges Adobe Connect?

Adobe Connect kan med fordel anvendes til online-undervisning og konference med følgende behov:

  • Fokuseret materialehåndtering før, under, og efter møde i ét og samme møderum
  • Sikkerhed for, at alle deltagere ser og følger det samme indhold i møderummet
  • Breakout-rum med forberedt materiale, som fælles tavle, opgaver, prøver, fildeling etc.
  • Efterfølgende visning af indhold fra breakout-rum i plenummøderummet
  • Hurtig overgang til ny mødeopsætning, med nyt indhold, til f.eks. ny oplægsholder
  • Sikkerhed for, at efterfølgende videooptagelse viser præcist al indhold i mødet
  • Søgbarhed i efterfølgende optagelser på baggrund af præsentationer, oplægsholdere mm.
  • Automatisk indeksering af optagelse på baggrund af chat-indlæg, slide-skifte, mm.
  • Aktive optagelser med f.eks. aktive link til download af filer, vist eller delt i mødet
  • Kopiering og genbrug af møderum med al indhold fra semester til semester
  • Adgang til møder og optagelser via integration med egne Learning Management-systemer (LMS)

Hvem kan bruge Adobe Connect?

Institutioner, der aftager øvrige tjenester ved Forskningsnettet: Det er alene institutioner, der aftager øvrige tjenester ved Forskningsnettet, som f.eks. basisnettet eller øvrige tjenester som f.eks. WAYF, Zoom, Kaltura, Panopto, der kan blive aftager af tjenesten Adobe Connect.

Du kan tilgå login-siden: https://c.deic.dk og se, om du allerede har adgang til tjenesten. Hvis din institution ikke står på listen, og du gerne vil høre om mulighed for at drage nytte af Adobe Connect, så kontakt videokonf@deic.dk

Hvad kræver det at bruge Adobe Connect?

Institutionsopsætning: For brugere, der ikke allerede betaler for basisnettet hos DeiC, kræver det en serviceaftale mellem DeiC og institutionen, før institutionen kan blive listet under login-siden: https://c.deic.dk, hvorved institutionens brugere kan få adgang til tjenesten.

Brugere: Mødeværter bør benytte en pc med god og stabil internetforbindelse, et headset med mikrofon, og bør benytte Adobe Connect desktop-klientsoftware til Windows eller Mac. Almindelige deltagere kan desuden deltage via mobil og tablet via en almindelig browser.

Hvad med jura, sikkerheden og persondata?

  • Adgangskontrol: Adgangskontrol sker via WAYF og brugernes eget brugernavn og adgangskode fra institutionen.
  • Dataopbevaring: Installationer og data opbevares på servere ved DeiC.
  • Logning: Der er logning på adgangen til data.
  • Kryptering: Data krypteres med SSL A+ under transmission.
  • Backup: Data overføres til tape-backup på daglig basis.
  • Brugerens rettigheder: Institutionen kan med et bruger-ID understøtte retten til indsigt, sletning, rettelse og portering
  • Databehandleraftale: DeiC tilbyder databehandleraftale for tjenesten.

Hvad koster det at bruge Adobe Connect?

Inkluderet service: For organisationer, der allerede betaler for basisnet ved DeIC, er Adobe Connect i 2021 allerede inkluderet heri. Dette vil ændre sig fra start 2022, hvor aftagere af tjenesten går over til særskilt betaling. 

Særskilt betaling: Organisationer, der særskilt betaler for tjenesten, betaler efter følgende model:

Årligt 50ppm (0,05 promille) af omsætning (forstået som summen af forrige års ordinære udgifter) eks. moms -  dog minimum 500 DKK eks. moms.

 Eksempel:

Ordinære udgifter: 471 millioner

Heraf 0,05 promille: I alt 23.550 DKK eks. moms årligt.

Hvor får jeg support?

Du kan se, om din organisation har Adobe Connect ved DeiC her: https://c.deic.dk

  • Selvhjælp: Brugervenlige support-sider findes under Adobe Support   Connect Users
  • Lokal support: Slutbrugersupport leveres fra egen organisation: (Link kommer)
  • Systemsupport: Systemsupport leveres af DeiC via videokonf@deic.dk samt tel: 3588 8202 (9.00-16.00)

Driftsstatus: Repræsentanter og dedikerede brugere opfordres til at abonnere på drifts- og servicemeddelelser under https://serviceinfo.dk

Revideret 17/12/15

Relaterede nyheder

Relateret indhold